dijous, 4 de novembre del 2010

Materials multimèdia

Dins dels materials multimèdia hi trobem tres eines que poden ser útils en la nostra tasca:

JClic 


El Clic està format per un conjunt d'aplicacions de programari lliure que permeten crear diversos tipus d'activitats educatives multimèdia. La zonaClic és un servei del Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya creat amb l'objectiu de donar difusió i suport a l'ús d'aquests recursos i oferir un espai de cooperació obert a la participació de tots els educadors/es que vulguin compartir els materials didàctics creats amb el programa.
Està desenvolupat en la plataforma Java, aplicació de programari lliure, un projecte de codi obert i funciona en diversos entorns i sistemes operatius: Linux, Mac OS X, Windows i Solaris.
El JClic és un conjunt d'aplicacions informàtiques que serveixen per a realitzar diversos tipus d'activitats educatives: trencaclosques, associacions, exercicis de text, mots encreuats... 
  • Les associacions pretenen que l’usuari descobreixi les relacions existents entre dos conjunts d’informació. 
  • Els jocs de memòria on s’han d’anar descobrint parelles d’elements iguals o relacionats entre ells, que es troben amagats.
  • Les activitats d’exploració, identificació i informació que parteixen d’un únic conjunt d’informació.
  • Els trencaclosques plantegen la reconstrucció d’una informació que es presenta inicialment desordenada. Aquesta informació pot ser gràfica, textual, sonora... o combinar aspectes gràfics i auditius alhora.
  • Les activitats de resposta escrita que es resolen escrivint un text (una sola paraula o frases més o menys complexes).
  • Les activitats de text plantegen exercicis basats sempre en les paraules, frases, lletres i paràgrafs d’un text que cal completar, entendre, corregir o ordenar. Els textos poden contenir també imatges i finestres amb contingut actiu.
  • Les sopes de lletres i els mots encreuats són variants interactives dels coneguts passatemps de paraules amagades.
Les activitats no s'acostumen a presentar soles, sinó empaquetades en projectes. Un projecte està format per un conjunt d'activitats i una o més seqüències, que indiquen l'ordre en què s'han de mostrar.
L'antecessor del JClic és el Clic, una aplicació feta a l’any 1992 pel Sr. Francesc Busquets i que ha estat emprada per educadors i educadores de diversos països com a eina de creació d'activitats didàctiques per als seus alumnes.
A les pàgines d'activitats de la zonaClic s'ofereixen dues maneres d'accedir als Jclic:
  • Visualitzar les activitats en un applet. Un applet és un objecte incrustat en una pàgina web. Els projectes que es veuen d'aquesta manera no queden emmagatzemats al disc dur: el JClic els descarrega, els fa servir i finalment els esborra.
  • Instal·lar les activitats a l'ordinador Els JClic té un assistent que permet descarregar les activitats i desar-les a la biblioteca de projectes del vostre ordinador. La biblioteca es crea la primera vegada que s'engega el JClic, o quan s'intenta fer la primera instal·lació d'un projecte.
Per veure els projectes de la biblioteca us caldrà descarregar i instal·lar el JClic.
El JClic està format per quatre aplicacions:
  • JClic applet Un "applet" que permet incrustar les activitats JClic dins d'una pàgina web.
  • JClic player Un programa independent, que un cop instal·lat permet realitzar les activitats des del disc dur de l'ordinador (o des de la xarxa) sense que calgui estar connectat a Internet.
  • JClic author L'eina d'autor que permet crear, editar i publicar les activitats d'una manera més senzilla, visual i intuïtiva.
  • JClic reports Un mòdul de recollida de dades i generació d'informes sobre els resultats de les activitats fetes pels alumnes.

El podem trobar a la zonaClic, on al accedir-hi i localitzem les diferents seccions del programa:
  • Biblioteca d'activitats: Es tracta d'un lloc web, on hi trobem recollides totes les activitats realitzades amb aquest programa, al llarg dels anys. Per tant és un espai col·laboratiu on tothom pot penjar i compartir els seus exercicis didàctics.Dins la biblioteca hi trobem un cercador d'activitats, on podem triar l'àrea, el nivell i la llengua. El cercador ens mostra les diferents activitats i clicant damunt, podem començar a treballar. He triat una que em sembla interessant i l'he realitzat. Es tracta d'un exercici de comprensió lectora sobre el poble gitano, diversos exercicis de geografia i de vocabulari, utilitzant trencaclosques, associacions, aparellaments... Quan una activitat s'ha realitzat de forma correcta mostra un missatge gratificador, quan està malament ho assenyala per tornar-ho a repetir. Hi ha un marcador de temps i d'encerts. A la biblioteca hi podem trobar 1278 projectes. 
  • JClic: Hi podem trobar informació sobre el programa, tutorials, com es descarrega, com es fan activitats i les preguntes més freqüents. 
  • Clic 3.0: En aquesta secció es pot descarregar el programa.
  • Comunitat: Es tracta de l'espai de cooperació entre els usuaris o futurs usuaris del programa.
  • Documents: recull classificat de diversos documents relacionats amb el programa.
  • Suport: Per tal de solucionar els dubtes que puguin sorgir.
  • Eines: Es troben les utilitats que permeten crear i editar activitats.
  • Cerca: diverses eines que faciliten la localització dels materials.
  • Canvi d'idioma: Ho podem trobar en castellà, català i anglès.
Quaders virtuals
És un entorn d'aprenetatge digital que neix i es desenvolupa al Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya amb la voluntat de portar a la xarxa els quaderns d'exercicis tradicionals. El projecte està format per un conjunt d'aplicacions de programari lliure que faciliten al professorat de qualsevol nivell i àrea educatius la creació de recursos didàctics multimèdia per tal d'avaluar el progrés i rendiment de l'alumnat
Segueix la mateixa estructura que la zona clic. Hi podem trobar:
  • Quaderns virtuals:  Hi trobem informació general sobre les caracteristiques dels quaderns, l'estructura ( fitxes XML),  l'aparença  ( hi ha tres aparences, segons el nivell educatiu), tipus d'activitats: selecció, ordenació, omplir espais, arrossegar, zones sensibles i dibuix ( cadascuna conté un exemple). També hi trobem el funcionament d'un cicle complert: selecció, creació , publicació, seguiment i correcció. És un sistema que permet la compatibilitat amb altres sistemes.
  • En un altre apartat hi trobem els requeriments tècnis i altres requeriments comper exemple tenir un codi d'edu365 per a poder accedir a l'editor.
  • Biblioteca d'activitats: Com que és un projecte que fa poc que ha començat solament trobem 195 treballs o parts d'unitats didàctiques. He cercat i he practicat una que crec que pot ser útil per a la meva feina, El contracte de treball . Es tracta d'una sèrie d'exercicis que acondueixen a saber desenvolupar-se en la vida professional, es poden fer de forma individual, al final de la pàgina hi ha la correcció que et permet tornar a començar, si no has fet bé l'exercici.
  • Documents: Tots els articles, cursos i presentacions que genera i generarà el programa
  • Suport:Preguntes, fòrum i bústia.
  • Comunitat: Notícies i enllaços d'interès.
  • Idioma: català castellà i anglès.
Hot Patatoes
És un programa que s'ha d'instalar a l'ordinador. Hi ha diferents versions segons la plataforma, en el meu cas he utilitzar la de windows Hot Potatoes 6.3 installer.
Una aplicació bastant útil per elaborar exercicis i poder-los posar a la disposició de l'alumnat. Es tracta d’un conjunt de sis eines per a crear activitats que es poden realitzar a través de navegadors (penseu els usuaris de Moodle, que disposeu d’un mòdul, HotPot, per tal d’aministrar els exercicis elaborats amb HotPotatoes), la qual cosa permet que una sola instal·lació sigui accessible per part de tots els alumnes. El codi del programa està realitzat en JavaScript, però dominant Java, l’únic avantatge que tindreu és el d’adaptar les pàgines web que es generen al nostre gust (cosa que no és necessària, ja que hi ha moltes plantilles d’exercicis disponibles en la web).
Les sis eines de què disposa Hot Potatoes són les següents:
  • JQuiz, que serveix per a elaborar packs de qüestions de quatre tipus (veritable/fals, de resposta curta, de resposta múltiple, etc.)
  • JCross, per a fer mots encreuats.
  • JCloze, per a realitzar exercicis en els quals hem d’omplir uns forats que estan en blanc. Exemple  http://uk3.hotpotatoes.net/ex/61917/AGWLWQRA.php 
  • JMix, per a construir frases a partir de paraules desordenades.
  • JMatch, per a realitzar exercicis d’unió o aparellament, entre una pregunta i la seva resposta.
  • The Masher, per a crear unitats didàctiques, amb les nostres activitats realitzades amb les eines anteriors, posant en un sol accès totes les activitats d’una determinada unitat.
Els  exercicis, es poden fer, seguint el manual lliurat pel professor podem dedicar-nos a experimentar-ne algun. També he trobat aquest tutorial que es pot anar seguint:   manual Hot Potatoes 6

He cercat pàgines on trobar exemples d'exercicis fets amb aquest programa i he trobat les següent:
http://www.educa.madrid.org/portal/web/educamadrid/hotpotatoes
http://www.ua.es/personal/robert.escolano/potatoes/exemples/exemples.htm
http://www.aula21.net/segunda/hotpotejercicios.htm
http://endrino.pntic.mec.es/~hotp0055/conchitavalencia/index.htm
http://intercentres.cult.gva.es/cpvergedelfonament/educacionfisica/Hot%20potatoes%20ejercicios/portada.htm

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada