Les caceres del tresor.
Per parlar d'aquest recurs educatiu, res millor que fer-ho en forma de cacera del tresor, per això annexo el treball de Maria del Mar Lluelles, que ens presenta aquesta activitat en format de "metactivitat" (acitivitat per a si mateixa).
Tal i com s'especifica en la mateixa, les caceres del tresor són un recurs educatiu que ens permet desenvolupar un tema concret utilitzant les TIC. A més, aconsegueixen despertar l’interès de l’alumnat i permeten treballar diferents continguts segons el ritme d’aprenentatge de cada alumne.
Consten de:
- Capçalera i introducció, com a elements de motivació.
- Preguntes, per arribar a contestar una Gran Pregunta.
- Recursos d'internet que ens peremeten contestar les preguntes anteriors.
- Avaulació.
- Crèdits.
Aquesta eina pot ser utilitzada com a recurs didàctic en l'educació formal i no-formal. Cal destacar que es tracta d'una eina col.laborativa, ja que les caceres es poden penjar a la xarxa i poden ser utilitzades per tothom. Podem trobar diferents pàgines on hi ha caceres del tresor classificades.
Com educador social m'han cridat l'atenció les caceres que es troben al portal Kampus, pensades per l'alumnat d'aula oberta.
Una WebQuest és un recurs de cerca orientada a través de la Web (Bernard Dodge, de la Universitat de l’Estat de San Diego). És una activitat de recerca en la qual gairebé tota la informació utilitzada pels alumnes s'extreu de la xarxa. És una de les principals tècniques per a l'ús i la integració d'Internet a l'ensenyament.
Les WebQuests esdevenen una estratègia didàctica en la qual els alumnes són els que realment construeixen el coneixement que després aprendran.
La WebQuest orienta el treball al voltant d’un tema o d’un objectiu que el professor planteja als seus estudiants. Exposa una recerca inicial i ofereix un llistat de recursos seleccionats que es relacionen amb el tema o objectiu proposat. Cada estudiant assumeix un rol en el marc presentat i cada rol té una tasca a acomplir, que ha de resoldre i compartir amb els altres participants per a construir una tasca global atenent
les diferents perspectives. El producte que han d’elaborar els estudiants potser una presentació, un document, etc., el qual s'ha de transmetre, s'ha compartir amb la finalitat que sigui útil per algú altre i, esdevingui un recurs per a la construcció de coneixements nous.
La WebQuest, doncs, és una oportunitat perquè els professors dissenyin, de manera senzilla, una eina de treball en equip. Aquesta eina permet no sols treballar la cerca d’informació a la xarxa, sinó anar més enllà i compartir, elaborar i personalitzar aquesta informació, abordant-la des de diferents punts de vista que es complementin per a donar un resultat final comú.
Les WebQuests ajuden al professorat a trobar a Internet continguts de qualitat, adequats al nivell dels alumnes i a les expectatives pedagògiques dels docents. Estimulen la recerca i el pensament crític i incentiven la producció de materials.
Una bona WebQuest facilita els recursos i els suports adequats en el moment necessari perquè els alumnes puguin dedicar més temps a la construcció del seu propi coneixement.
Per a què serveix una webquest?
Una WebQuest serveix en la tasca docent perquè:
- Desenvolupa el pensament crític dels alumnes.
- Fomenta el treball cooperatiu.
- Ofereix materials reals.
- Mostra els idiomes de forma natural, viva i actualitzada.
- Possibilita la interacció amb especialistes, experts, autors i protagonistes.
- Facilita l’accés a fonts d’informacions diverses: text, imatge, so, gràfics, bases de dades.
- Mostra un entorn de treball atractiu
Elements de les WebQuest :
La WebQuest té una estructura en la que es diferencien nou parts essencials: la Portada, la Introducció, la Tasca, el Procés, els Recursos, l’Avaluació, les Conclusions, el crèdits i la guia didàctica.
Tipologies de WebQuest:
Les WebQuest es classifiquen segons a qui va adreçada o segons la seva durada. En referència a qui s’adreça la WebQuest, es poden diferenciar entre les que s’elaboren per als estudiants i aquelles que s’elaboren per als professors.
En referència a la seva durada, es diferencien en si el seu plantejament suposa el treball d’unes poques hores o si plantegen unes tasques i propostes que suposen que els participants estiguin treballant-hi durant un espai de temps més considerable: curta durada (menys d’una setmana), i llarga durada (entre una setmana i un mes).
Usos habituals a la xarxa La WebQuest és una eina educativa que permet als estudiants desenvolupar competències transversals com el treball en equip, la cerca d’informació, l’anàlisi crítica,... i específiques de la matèria o assignatura que es treballa.
Usos educatius
Els principals usos educatius de la webquest es fonamenten en l´aprenentatge cooperatiu i dels processos de recerca en la construcció del coneixement.
Les bones webquest han estat dissenyades amb la convicció que s'aprèn més i millor quan s'aprèn amb els altres, i que els aprenentatges més significatius són el resultat d'activitats de cooperació.
Les webquest ajuden els/les alumnes a desenvolupar estratègies de treball col·laboratiu, però sense deixar d’assegurar l’esforç i el compromís individual de cadascú, a més ajuden a desenvolupar les capacitats de recerca, de selecció, de comparació, de presa de decisions, de saber argumentar, de treure conclusions, d'organitzar i de transformar la informació.
La utilització de les webquest permet accedir a les informacions, comprendre-les i transformar-les tenint en compte una necessitat, un problema o un objectiu significatiu.
Els usos de les WebQuest poden ser els següents:
- Resolució de problemes.
- Elaboració de projectes.
- Activitat d’introducció a un tema.
- Cerca d’informació.
- Com a conclusió d’un tema treballat a l’aula.
- Substituint el debat de l’aula.
- Complementant un estudi de cas.
- Aprenentatge cooperatiu.
Una mostra que m'ha semblat interessant és una webQuest adreçada als/les mestres per motivar-los a utilitzar les TIC a l'aula.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada