divendres, 5 de novembre del 2010

Els nous llenguatges de la comunicació

Els mitjans audivisuals han esdevingut una eina indispensable en l'educació. Ja fa temps que s'utilitzen pel.lícules als centres, primer la seva utilització era simplement com a entreteniment, actualment formen part de les unitats didàctiques. Els mitjans audiovisuals tenen un llenguatge propi i l'ensenyament d'aquest llenguatge forma part de les competències bàsiques que ha d'assolir l'alumnat.


COMPETÈNCIES TRANSVERSALS

Competències comunicatives:


1. Competència comunicativa lingüística i audiovisual
Capacitat de saber comunicar oralment (conversar i escoltar) i expressar-se per escrit i amb els llenguatges audiovisuals, fent servir el propi cos i les TIC, amb gestió de la diversitat de llengües, amb l’ús adequat de diferents suports i tipus de text i amb adequació a les diferents funcions.
Implica el coneixement de la diversitat cultural i el de les regles de funcionament de la diversitat lingüística, així com les estratègies necessàries per interactuar d’una manera adequada.
2. Competències artística i cultural  
 Suposa conèixer, comprendre, apreciar i valorar críticament diferents manifestacions culturals i artístiques, utilitzar-les com a font d’enriquiment i gaudi i considerar-les com a part del patrimoni dels pobles.
A més, suposa saber crear amb paraules, amb el propi cos, amb tota mena de materials, suports i eines tecnològiques, tant individualment com col·lectiva les representacions i anàlisi de la realitat que facilitin l’actuació de la persona per viure i conviure en societat.

Competències metodològiques:

3. Tractament de la informació i competència digital
Implica gestionar la informació, des de com accedir-hi fins a la seva transmissió, tot usant distints suports, incloent-hi l’ús de les TIC com a element essencial per informar-se, aprendre i comunicar-se.
Implica una actitud crítica i reflexiva en la valoració de la informació disponible, contrastant-la quan calgui, i respectar les normes de conducta acordades socialment per regular l’ús de la informació i les seves fonts en els distints suports, i per participar en comunitats d’aprenentatge virtuals. 
 
Podem trobar quantitat de pel.lícules, de totes les durades, a la xarxa ja siguin per a treballar algun concepte, amb les corresponents fitxes didàctiques o com a introducció de temes, com a eines de reflexió  o treballs fets per l'alumnat.
També s'han d'utilitzar les TIC per assolir la competència digital és per això que cal dominar algunes eines i per això són necessaris els: 



El video tutorials 
Hi ha programes específics per a generar video tutorial, cada vegada més en ús ja que és una eina efectiva on es poden explicar de manera gràfica els procediments per a realitzar una tasca.  Es tracta de la combinació de la imatge i la paraula.
Exemple:  

Dins la competència digital hi el el tractament de la informació i la comunicació. En un món global la comunicació ha esdevingut global i ràpida i per això disposem d'algunes eines força interessants com:
Twitter. 
Si busquem la definició a la wiquipèdia trobem:

Twitter (pronunciat en anglès [ˈtwɪɾɹ̩] o ['twɪtəʳ] i traduït al català com piular[2]) és un servei de microblogging que permet als seus usuaris enviar i llegir missatges de text d'una longitud màxima de 140 caràcters (denominats tweets) mitjançant el mateix web de Twitter, SMS, missatgeria instantània o bé aplicacions de tercers com Twidroid, Twitterrific, Tweetie, Facebook, Twinkle, Tweetboard o TweetDeck.
Aquestes actualitzacions es mostren en la pàgina de perfil de l'usuari, i són també enviades de forma immediata a altres usuaris que han triat l'opció de rebre-les. L'usuari original pot restringir el seguiment d'aquests missatges només per part dels membres del seu cercle d'amics, o permetre el seu accés a tots els usuaris, que és l'opció per defecte.
Els usuaris poden rebre les actualitzacions des de la pàgina del Twitter, mitjançant missatgeria instantània, SMS, RSS i correu electrònic.

He trobat el següent bloc on un professional de l'educació ens explica pas a pas el que hem de fer, embedeixo una mostra
http://abru5-6.blogspot.com/2010/02/primeros-pasos-en-twitter-por-gregorio.html
També he trobat un lloc amb més de 170 aplicacions amb Twitter
http://curioseandito.blogspot.com/2010/01/170-aplicaciones-para-twitter-y-mas.html

Com es pot utilitzar a l'aula?
  • demanar que l'alumnat escrigui.
  • Visualitzar tots els tweets on apareixi una determinada paraula.
  • Fer un resum.
  • Escriptura creativa o debat.
  • Recollida d'opinions.
  • Comunicació amb els pares.
  • Enquestes.
  • Idees principals d'un temao d'un personatge.
  • Conceptes i vocabulari.
  • Recollida de dades del món que els envolta.




Delicious 
Dins la cometència digital és importantísim el tractament de la informació. 
Al navegar per la xarxa ens adonem de la importància de poder gestionar amb eficàcia les adreces de les pàgines interessants per a una posterior consulta.
Tot i que tenim la possibilitat de fer servir "Les adreces d'Interés ('Favoritos'/Bookmarks)" del navegador, aquest llistat sempre restarà supeditat a l'ordinador que fem servir i d'altra banda tot i que sempre tenim a l'abast la possibilitat de fer servir Google o un altre cercador, el temps que perdem és alt i l'eficacia a l'hora de localitzar recursos és molt baixa.
Es pot fer servir una eina "en línia" que ens gestioni les adreces de les pàgines web interessants per a nosaltres, aquesta eina és diu "del.icio.us".
1. Obrir un compte amb del.licius 
 
 2. Instal.lar els botons en el navegador.

3. Etiquetar

4. Revisar les pàgines etiquetades
5. Inndexar-les on nosaltres volguem

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada